miércoles, 18 de mayo de 2016

És eficaç la democràcia interna?

Acabo d'exercir el meu dret a vot en la consulta del PSC de Barcelona sobre el pacte d'esquerres a l'Ajuntament. Si a algú li interessa he votat que sí; no sé si és el millor per al PSC, però sí el millor per a la ciutat i per a alguns amics meus d'ICV que treballen a l'equip d'Ada Colau. Com a regla general, em sembla bé que les esquerres col·laborin, encara que seria bo que tots ho féssim sobre la base de la modèstia, per exemple la socialdemocràcia reconeixent la seva incapacitat a Europa per oferir esperança a la classse treballadora durant la crisi, i per exemple els bolivarians fent una seriosa reflexió sobre l'enfonsament del seu model (Veneçuela). Com que una cosa és molt pitjor que l'altra, jo segueixo sent socialdemòcrata, però a tots ens convé una mica de modèstia. I demà faré un altre exercici de democràcia interna, votant a les eleccions a rector o rectora de la UAB. Si a algú li interessa conèixer el meu vot, jo votaré a favor de la candidata a rectora, Marga Arboix, per una vaga afinitat personal i ideològica (amb ella i altres membres de la seva candidatura) entre altres raons, però amb un gran respecte per l'altra candidatura (a la qual conec menys), perquè al cap i a la fi no crec que ser rector-a en els temps que corren sigui massa agradable. Però participant en aquests exercicis de democràcia interna, crec que la pregunta de si serveixen perquè la societat funcioni millor és pertinent. Han de ser democràtiques les organitzacions internament? O és suficient amb elegir els nostres representants en els poders públics i que les organitzacions competeixin entre elles amb les seves millors armes, que no necessàriament impliquen haver-ho de votar tot? A les jornades sobre qualitat democràtica de la Fundació Campalans fa unes setmanes, el representant del col·lectiu + Democracia, José Antonio Gómez Yáñez, va dir que ell creia que els partits havien de ser democràtics internament per una raó d'eficàcia. Jo crec que han de ser democràtics per una raó ètica, i que han de buscar la forma de democràcia que sigui més eficaç possible per a l'interès general. Preguntar-ho tot de qualsevol manera no estic segur que sigui el millor per a l'interès general. Una vegada un professor nord-americà em va mirar amb cara d'estupefacció quan li vaig explicar que nosaltres el rector-a l'escollíem democràticament. Jo li vaig dir que érem una universitat pública. "Precisament"... em va dir. Jo però sempre que em deixen, voto.

No hay comentarios:

Publicar un comentario