sábado, 1 de marzo de 2014

Catalunya "lliure", estudiants lliures?

Ahir va haver-hi vaga d'estudiants i un piquet va venir a "informar" als pocs estudiants que havien decidit assistir a la meva classe sobre els motius de la vaga. Tot i que no van demanar permís per entrar a la classe, les seves maneres no van ser en cap moment agressives ni violentes, i van sostenir un interessant debat (tan formatiu o més com si jo hagués donat la classe en la seva totalitat) amb els que estaven a classe. La noia que portava la veu cantant del piquet tenia bons arguments i era molt articulada, i va mostrar en general un gran respecte pels professors i les seves condicions de treball. Va criticar el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, per liderar la privatització de la universitat almenys pel que fa als estudis d'economia. Em va sorprendre però que en un moment donat s'adrecés a un dels nois que hi havia a la classe preguntant-li si també aniria a classe el dia que "l'Estat espanyol" intervingués l'autonomia catalana. Em va sorprendre perquè jo creia que eren un grup radical que havien perdut tot respecte per les institucions autonòmiques, i perquè no lligava massa amb el que havia dit abans de Mas-Colell. No és que jo estigui d'acord amb intervenir l'autonomia, però em sembla que és un espantall que alguns independentistes branden per intentar arrossegar seguidors en un moment en què comencen a perdre fe en els seus propis plans. Després vaig veure a fora de l'aula una pintada que deia "Educació digne (sic), poble lliure" i també vaig veure que la manifestació estudiantil al centre de Barcelona anava presidida per dues banderes estelades. Amics: cap dels problemes socials que té plantejats Catalunya (com la creixent segregació educativa que amb raó denuncieu) no es resoldrà amb la independència, sinó que s'agreujarà. Cal més redistribució i solidaritat, i només es poden aconseguir amb més harmonització fiscal europea, amb una unió política de la zona euro i amb un autèntic federalisme democràtic que elimini les fronteres i no que en crei de noves. Si Catalunya s'independitzés, el lideratge econòmic cauria precisament en persones com el Sr. Mas-Colell o col·legues seus encara més radicals que ell en la defensa d'un model neo-liberal (el grup Wilson), a no ser que l'hegemonia passés a ser de les CUP i passéssim a practicar una política de ruptura amb Europa. Fora de la Unió Europea ens espera la misèria i l'enfrontament etnocràtic, com a Ucraïna.

No hay comentarios:

Publicar un comentario